Nabellen na het versturen van een sollicitatie: hoe doe je dat?

Het wordt vaak als tip gegeven: nabellen na het versturen van een sollicitatie. Het klinkt eenvoudig, maar we weten allemaal dat dit erg spannend kan zijn. Daarom wijden we vandaag een artikel aan het nabellen. We bespreken wanneer je het beste kunt bellen en hoe een ‘nabelgesprek’ verloopt. Lees je mee?

Goede redenen om te bellen na het versturen van je sollicitatie

Laten we beginnen met waarom je eigenlijk zou bellen na het versturen van een sollicitatie.

Je belt bijvoorbeeld wanneer je:

  • geen ontvangstbevestiging hebt ontvangen.
  • een ontvangstbevestiging hebt ontvangen, maar daarna niets meer hebt vernomen.
  • bent uitgenodigd voor een gesprek en hebt hier nog vragen over hebt.

Dit zijn drie goede redenen om na te bellen na het versturen van je sollicitatie. De recruiter of personeelsfunctionaris zal niet raar opkijken van je telefoontje en zal je vragen graag beantwoorden.

Wanneer kun je nabellen?

Hoewel het nabellen an sich altijd wel op prijs wordt gesteld is het wel goed om rekening te houden met de juiste timing. Je kunt de volgende richtlijnen voor het nabelgesprek aanhouden:

  • Na het verzenden van je sollicitatie wacht je ongeveer 3 werkdagen op een (automatische) ontvangstbevestiging. Houd hierbij rekening met weekenden, feestdagen en vakantieperiodes. Heb je geen bevestiging ontvangen? Dan kun je bellen om te vragen of je sollicitatie goed is ontvangen.
  • Heb je wel een ontvangstbevestiging ontvangen, maar daarna niets meer vernomen? Binnen 2 weken na de sluitingsdatum kun je een reactie verwachten op je sollicitatie, mits anders vermeld in de vacaturetekst. Heb je na 2 weken nog niets gehoord? Bel dan even op om te vragen of er al nieuws is omtrent je sollicitatie en wanneer je een reactie kunt verwachten.
  • Ben je uitgenodigd voor een gesprek, maar heb je daar nog vragen over? Dan kun je het beste direct contact opnemen. Hoe sneller jij antwoord hebt op je vragen des te beter je je kunt voorbereiden op het gesprek. Bovendien toon je hiermee aan dat je een ‘aanpakker’ bent en dat zal zeker goed overkomen.

Voor werkgevers is er door de NVP een zogeheten ‘sollicitatiecode’ opgesteld. Deze sollicitatiecode helpt bedrijven en sollicitanten bij het realiseren van een eigentijds, eerlijk en transparant wervings- en selectieproces. Als je meer wilt weten hoe dit proces verloopt kun je de sollicitatiecode hier lezen.

Hoe verloopt een nabelgesprek?

Een nabelgesprek is vrijwel altijd een informeel gesprek. Wanneer je wilt nabellen na het versturen van een sollicitatie bel je met de contactpersoon die vermeldt is in de vacaturetekst of met de recruiter.

Het is afhankelijk van de grootte van het bedrijf wie het contactpersoon is. Bij een groot bedrijf bel je met een personeelsfunctionaris. Of een afdeling Personeelszaken. Bij een kleiner bedrijf kan het contactpersoon een leidinggevende of zelfs de eigenaar zijn.

In het nabelgesprek geef je aan:

  • hoe je heet;
  • op welke vacature je hebt gesolliciteerd;
  • en wat je vraag is.

Bijvoorbeeld:

“Goedemiddag, u spreekt met Hans van Bovendam. Ik heb onlangs gesolliciteerd op de vacature voor dakdekker. Ik heb geen ontvangstbevestiging ontvangen op mijn sollicitatie. Kunt u voor mij nakijken of deze in goede orde is ontvangen?”

Je wacht uiteraard op het antwoord op je vraag en sluit daarna het nabelgesprek netjes af.

“Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik wacht uw reactie verder af. Een fijne dag verder.”

Uitgenodigd voor een gesprek?

Het nabellen na het versturen van de sollicitatie is goed gegaan. Sterker nog, je bent uitgenodigd voor een gesprek. Gefeliciteerd! Met een goede voorbereiding vergroot je je kans op de baan. Lees dus nog even verder:

Janneke: