Een cv opstellen

Een cv opstellen

Het opstellen van een cv is een belangrijke onderdeel in de zoektocht naar een (nieuwe) baan. Een cv, ook wel curriculum vitae, geeft inzicht in wie je bent, welke opleidingen je hebt gevolgd en je wat je werkervaring is. Een werkgever scant jouw cv in slechts enkele seconden en dus is het belangrijk een goede eerste indruk te maken. Wat weet jij van het opstellen van een cv?

Een cv opstellen met deze handige tips

Laten we beginnen met wat een cv nu eigenlijk is. Een curriculum vitae is simpelweg een samenvatting van jouw persoonsgegevens, opleiding en werkervaring. Naast een cv wordt er vaak om een motivatiebrief of sollicitatiebrief gevraagd waarin je de mogelijkheid om meer over jezelf te vertellen.

Wist je dat de gemiddelde werkgever een cv in slechts 9 seconden scant?

Onderdelen van een cv

Een cv bestaat uit enkele vaste onderdelen:

  • Persoonsgegevens
  • Werkervaring
  • Opleiding(en)

Daarnaast kun je er voor kiezen om ook aanvullende onderdelen te gebruiken bij het opstellen van een cv, zoals:

  • Een foto
  • Een persoonlijk profiel
  • Nevenactiviteiten
  • Interesses en hobby’s
  • Referenties

Graag lichten we de vaste onderdelen één voor één toe.

Onderdeel 1: persoonsgegevens

Als eerste de persoonsgegevens. Hiermee wordt je voor-en achternaam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en nationaliteit bedoeld. Vroeger was het gebruikelijk om aan te geven of je getrouwd of alleenstaand was. Tegenwoordig hoeft dit niet meer. Je kunt er wel voor kiezen om naast bovenstaande gegevens ook te vermelden of je in het bezit bent van een rijbewijs.

Onderdeel 2: werkervaring

Het tweede vaste onderdeel van een cv is werkervaring. Bij het opstellen van een cv is het beschrijven van je werkervaring onmisbaar. Wanneer je nog weinig werkervaring hebt is dat geen enkel probleem. Blijf wel altijd eerlijk. Je meest recente baan zet je bovenaan.

Op je cv beschrijf je:

  • de werkzaamheden die je hebt uitgevoerd kort (bij voorkeur in één tot drie zinnen)
  • de functietitel;
  • de periode waarin je bij het bedrijf hebt gewerkt
  • de naam van het bedrijf

Dat ziet er ongeveer als volgt uit:

2016 – 2019
Assistent receptie bij Hotel Mooi Brabant, Breda

Het welkom heten van gasten, in-en uitchecken van gasten, lichte schoonmaakwerkzaamheden en het verwerken van inkomende post. In deze functie sprak ik zowel Nederlands als Engels.

Onderdeel 3: opleiding

Het laatste vaste onderdeel bij het opstellen van een cv is opleiding. Je laat weten welke opleiding je hebt gevolgd, in welke periode en bij welke school of onderwijsinstelling. Onder het onderdeel opleiding vallen ook studies, cursussen en trainingen.

Je zet altijd je laatst gevolgde opleiding bovenaan.  

Wanneer je na de middelbare school geen verdere opleiding hebt gevolgd kun je jouw middelbare opleiding vermelden. Heb je daarna een mbo, hbo of wo studie gevolgd? Dan vermeld je alleen deze opleiding en laat je jouw middelbare schoolopleiding weg.

In dit onderdeel laat je zien:

  • Wanneer je de opleiding, cursus of training hebt gevolgd
  • De naam van de opleiding, cursus of training
  • De naam van de school of onderwijsinstelling
  • Behaalde diploma of certificaat
  • Eventueel specialisatie of studierichting

Een voorbeeld:

2012 – 2016
Pedagogiek
Fontys Hogeschool Tilburg  
Bachelor of Arts

Een cv opstellen

Samenvattend kun je stellen dat een cv een overzichtelijke manier is voor een toekomstige werkgever om jouw werkervaring en opleiding te scannen. Zo kan de personeelsmedewerker of recruiter in één oogopslag zien of jij binnen de functie en binnen het bedrijf past.

Een goed cv opstellen is dus belangrijk en geeft je ook een betere kans op de arbeidsmarkt.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die goed nadenken over het opstellen van hun cv meer kansen hebben op de arbeidsmarkt. Dit komt doordat hun cv meer opvalt en dus eerder opgepakt zal worden door een personeelsmedewerker. Ook zal een recruiter je eerder serieus nemen wanneer je cv er strak en georganiseerd uitziet.

Een goed cv bevat dus niet alleen de juiste onderdelen, maar ziet er ook netjes uit en bevat geen spel- en grammaticafouten.

De lengte en opmaak van een cv

Een cv hoeft niet lang te zijn. Beperk je tot maximaal 2 A4. Wanneer je als zelfstandige of freelancer werkt mag je cv iets langer zijn. Beperk je in dat geval tot maximaal 4 A4.

Gebruik altijd een goed leesbaar lettertype en een geschikte letterafstand. Voorbeelden van veel gebruikte lettertypes zijn: Arial, Verdana en Times New Roman.

De opmaak van je cv kun je afstemmen op de functie en het bedrijf waar je solliciteert. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een zakelijke opmaak wanneer je bij een bank solliciteert of juist voor een creatieve opmaak wanneer je solliciteert als grafisch ontwerper. Hoe dan ook, houd je cv vooral professioneel en overzichtelijk. De eerste indruk telt tenslotte.

Het opsturen van een cv

In de meeste gevallen zal er gevraagd worden om een cv samen met een motivatie- of sollicitatiebrief op te sturen per e-mail. In dit geval stuur je jouw cv op in pdf-formaat. Het voordeel van een pdf-bestand is dat de opmaak behouden blijft. Ook wanneer jouw cv op een andere computer of mobiele telefoon wordt geopend.

In vrijwel alle tekstverwerkers heb je de optie om je cv als pdf-bestand op te slaan. Voorbeelden van tekstverwerkers zijn onder andere Microsoft Word en OpenOffice. Een pdf-bestand openen doe je bijvoorbeeld met Adobe Acrobat Reader.

Algemene tips voor het opstellen van een goed cv

  • Verplaats je ten eerste in de ontvanger van jouw cv. Wat wil jouw toekomstige werkgever zien? Wat wil hij van je weten en met welke informatie weet jij een goede indruk te wekken?

  • Een cv opstellen is maatwerk. Echter hoef je niet voor iedere sollicitatie een volledig nieuwe cv op te stellen. Het is daarentegen wel verstandig om deze per sollicitatie aan te passen. Daarmee zorg je ervoor dat je cv altijd actueel en relevant is. Een dik plusplunt voor iedere werkgever!

  • Spel- en taalfouten horen niet thuis op een cv. Laat je cv nakijken voordat je deze opstuurt, zodat je eventuele fouten nog kunt corrigeren.   
  • Solliciteer je op een functie in het buitenland? Schrijf je cv in het Engels of laat deze vertalen door een (professionele) vertaler. Eventueel stuur je jouw cv in twee talen op, bijvoorbeeld in het Engels en in het Duits. De talen die je kiest zijn uiteraard afhankelijk van het land waar je wilt gaan werken.